Saturday, August 4, 2012

ramadhan al mubarak :)

assalamualaikum :)
syukur alhamdulilah masih diberi peluang oleh Allah untuk bnafas di bumi pinjaman nya ini. salam ramadhan buat semua. sudah stgh bulan kt bpuasa. cepatnya masa berlalu dah 15 hari kt berpuasa. masuklah fasa kedua ramadhan. hari hari teakhir ni eloklah kt luangkan lbih masa mdekatkan diri dgn Allah. mmbaca Al quran. kpd sesiapa yg tidak pernah mmbaca Al quran spjjg berpuasa ni sesungguhnya dia org yg sagt rugi.

ak ad mdgr satu tazkirah di radio ikim. sesiapa yg ckp dia tiada masa untuk mbaca Al quran. sepatutnya org itu berasa malu terhadap Allah dan Rasulullah. ini kerana Rasulullah lg busy kpd kita tp beliau sntiasa mmbaca Al quran nikan pla kt manusia biasa.

semalam ak mngikuti mama,makngah,makyang,opah ke masjid untuk usrah. sesi usrah km dikendali oleh uztaz hairi. dan tajuk yg dceramahkan mmg bersesuaian dgn kami. iaitu majlis ilmu.  ap yg mnarik mnat ak iaitu begitu byk kebaikannya kita mghadiri majlis ilmu ni.

seperti uztaz hairi ni bgtau. sebelum kt ke alam barzakh dan akhirat kt haruslah berbaik baik dgn para malaikat. ini kerana setelah malaikat maut dtg mcabut nyawa kita. bermulalah kt dgn para malaikat. di keliling kita dgn para malaikat. kata uztaz lagi ini ibarat mcm kita  tgh bawak kereta tiba tiba kita kna langgar. then kita rasa nk marah org yang langgar kita ni. tp bila kita tgk org yg langgar kita tuh salah satu kawan kita. kita trus x jadi marah. samalah seperti ini. ketika para malaikat  maut ingin mncabut maut kita. dia akn menjemalkan dirinya dgn keadaan yg sgt manis. sampaikan kita tidk terasa pedihnya ketika mcabut nyawa. para malaikat mnjaga kita di alam kubur nnti sbb knp? sbb para malaikat mngenali kita. oh nilah sekian sekian org..

bagaimana kt nk buat para malaikat mgenali kt??? dgn pergi ke majlis ilmu.  dgn majlis ilmu kt bleh mnjalinkan hbngan dgn para malaikat. tahukah selagi kt berada di majlis ilmu. para malaikat akan mgembangkan sayapnya. di keliling kita para malaikat ad di situ. dan yg mbuat ak tersentuh jikalu salah seorg drpd ahli majlis ilmu yg selama ini datg ke majlis ilmu tp tiba tiba x datang. para malaikat akan bertanya di kalangan mereka ke manakah org ini. kmudiannya para malaikat akan mnziarahi org ini di rumahnya. betapa para malaikat mnjaga org org yg pg ke majlis ilmu ini.

tahukah kt semua majlis ilmu ini adalah merupakan taman taman syurga.


Sabda Rasulullah s.a.w.:
  • Maksudnya : “Apabila kamu melalui (bertemu) dengan taman-taman syurga (di atas muka bumi ini), maka hendaklah kamu berhenti untuk menikmati (hasilnya). Lalu Sahabat pun bertanya: Apakah dia taman-taman Syurga tersebut? Rasulullah berkata: Majlis-majlis ilmu.


Sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم
لا يقعد قوم يذكوون الله تعالى إلا حفتهم الملا ئكة، وغشيتهم الرحمة، ونزلت عليهم السكينة، وذكرهم الله فيمن عنده
Ertinya: Tidaklah suatu kaum duduk berdhikir kepada Allah Ta’ala, melainkan mereka akan dikelilingi oleh para malaikat dan akan dilimpahi rahmat serta akan diturunkan ke atas mereka ketenangan dan Allah akan menyebut mereka di hadapan para malaikatNya (Hadits riwayat Muslim)

أن النبي r خرج على حلقة من أصحابه فقال: ما يجلسكم؟ قالوا: جلسنا نذكر اللهَ ونحمده. فقال: إنه أتاني جبريل، فأخبرني أنّ الله يباهي بكم الملائكة
Ertinya: “Bahawa suatu ketika Nabi صلى الله عليه وآله وسلم keluar dan melalui suatu halaqah dari para shahabatnya. Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda: Apakah yang menyebabkan kalian duduk beramai-ramai? Para shahabat رضي الله عنهم menjawab: Kami berdhikir serta memuji Allah. Maka Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda: Sesungguhnya Jibril عليه السلامtelah datang kepadaku dan mengkhabarkan kepadaku bahawasanya Allah Ta’ala membanggakan kalian di hadapan para malaikatNya (Hadits riwayat Muslim)



kt sendiri bleh lihat betapa Allah memuliakan org org yg ke majlis ilmu. sehinggakan kt ini dibanggakan di hadapan para malaikat. MasyaAllah. semoga kita sume diberkati dan diredhai Allah spjg bln yg penuh barakah ini. InsyaAllah.amin.




No comments:

Post a Comment